Skal du leje dit første kontorlokale? Overvejelser, du bør gøre dig
Når du skal finde nye kontorlokaler, kan der ophobe sig en masse spørgsmål og tvivl om, hvordan du finder de bedste lokaler for lige netop dig og din virksomhed. For det første skal der vælges mellem flere forskellige typer af kontor, mens kontoret samtidig skal leve op til virksomhedens behov.
I denne artikel vil vi derfor komme nærmere ind på de forskellige typer af kontor og samtidig sætte fokus på tre behov, som du bør være opmærksom på, når du skal leje nye kontorlokaler.
Hvilken type kontor skal du vælge?
Første skridt på vejen til at finde et nyt erhvervslejemål er at beslutte sig for, hvilken type kontor virksomheden skal gøre brug af.
Der er typisk tre muligheder, som rangerer højest på popularitetsskalaen. De tre muligheder lyder på at leje egne kontorlokaler, blive en del af et kontorfællesskab eller leje sig ind på et kontorhotel.
Lejer man sine egne kontorlokaler, vil det ofte blive en smule dyrere, end hvis man lejede sig ind på et kontorfællesskab eller kontorhotel. Her står man nemlig selv for service- og driftsomkostningerne, men man har til gengæld selvbestemmelse over kontorets serviceløsninger og faciliteter.
Kontorhoteller og kontorfællesskaber minder meget om hinanden, men har alligevel en række forskelle mellem sig. Kontorhoteller kommer nemlig med servicer, faciliteter og ansatte, der klarer praktiske gøremål, mens man i et kontorfællesskab oftest håndterer de praktiske gøremål sammen.
Hvad er dine behov?
Derudover skal du også klarlægge dine behov under din søgen efter nye lokaler. Her vil det for eksempel være en rigtig god idé at få lavet et budget for at holde styr på økonomien i forbindelse med lejemålet.
Samtidig bør du overveje kontorets beliggenhed, da det kan have afgørende betydning for dine medarbejdere. Har kontoret eksempelvis en fordelagtig placering, kan det også være en fordel for eventuelle kunder. Vil man for eksempel gerne have kontor i Aarhus, kan det være god idé at tjekke op på fremkommeligheden på de aarhusianske veje.
Til sidst bør du også overveje dine behov i relation til service og faciliteter og gøre det klart for dig selv, om der er ting, som du absolut ikke kan undvære. Det kan være i forbindelse med rengøring, IT-udstyr, mødelokaler og meget andet.
Når du har fundet de helt rigtige kontorlokaler for dig og din virksomhed, skal der selvfølgelig underskrives en lejekontrakt. Men da der er tale om et erhvervslejemål, er det erhvervslejeloven, der er gældende. Her gælder der nogle andre vilkår sammenlignet med en lejekontrakt til privat beboelse, som modsat er omfattet af lejeloven.
Ved en erhvervslejekontrakt er der stor aftalefrihed, hvilket betyder, at du bør læse kontrakten grundigt igennem, inden du skriver under.