Skab den perfekte arbejdsstation

Når man arbejder på et kontor, kommer man ofte til at sidde i de samme stillinger ved et bord i op til 37 timer om ugen. Den siddende arbejdsstilling er desværre ikke den bedste for kroppen, og det kan hurtigt blive en rutine at komme hjem med rygsmerter, hold i nakken eller hovedpine. Men faktisk er det muligt at skabe en bedre arbejdsstation, selvom man arbejder på et kontor. Læs med her, og få gode tips og tricks til, hvordan du kan forbedre din arbejdsstation nemt og hurtigt.

Den perfekte løsning: Hæve-/sænkeborde
Et trick, der altid med garanti virker, er hæve-/sænkeborde. Undersøgelser viser, at det faktisk er bedst for kroppen at arbejde i stående position. Med et hæve-/sænkebord har du mulighed for at tilpasse højden, så den passer lige præcis til dig. Du kan hæve bordet, når du får brug for at strække benene, og sænke det igen, når du har fået løsnet op i kroppen. Et godt tip at huske på er, at det altid er en god idé at indstille sit bord lidt højere end et normalt skrivebord. Arbejder du ved en computer hele dagen, kommer du nemlig lynhurtigt til at kigge ned og bøje nakken hele dagen. Indstiller du i stedet dit bord højere, mindsker du risikoen for hold i nakken.

En ordentlig stol
En god og ergonomisk kontorstol er mindst lige så vigtig som et ordentligt bord. Det kan sagtens betale sig at investere i en dyrere kontorstol. Vælg en stol, hvor man, ligesom med hæve-/sænkebordene, har mulighed for at tilpasse stolen efter højden. Leder du efter en kontorstol af højeste ergonomiske kvalitet, kan du kigge på anerkendte mærker som Håg eller Swopper. Kontorstolene fra Håg har den store fordel, at de kan hæves helt til ståhøjde. Find en kontorstol, der er bygget til at støtte godt i ryggen, og som samtidig hjælper dig til at få en bedre holdning, når du sidder lænet ind over bordet. Der findes kontorstole i vidt forskellige prisklasser, men et godt tip er at prioritere de ergonomiske kvaliteter over design og udseende for at sikre den bedst mulige arbejdsstation.