maj 3, 2022

Fleksibel indretning vigtigere end dyre møbler

fleksibel indretning

Indretningen af et kontorlejemål er ikke blot et spørgsmål om æstetik: lokalet skal også være velindrettet i forhold til netop dit arbejde. Og her er variationsmuligheder langt vigtigere end dyr møblering. Det oplyser arbejdsmiljøviden.dk.

Indretning af kontorlejemål skal understøtte arbejdet

Når du skal designe dit kontorlejemål, er det, ifølge arbejdsmiljøviden.dk, essentielt at tænke på, at indretningen skal kunne understøtte arbejdsgange, arbejdsprocesser og samarbejde. Her er muligheden for variation og fleksibilitet afgørende og af langt større betydning end de specifikke møbler. Så før du går ud og investerer i dyre designermøbler, er det værd at tænke over indretningen i denne henseende. Herudover skal indretningen samtidigt leve op til krav vedrørende arbejdsmiljø.

Generelle krav til kontorlejemål

En af de generelle krav vedrørende arbejdsmiljø er loftshøjden og gulvarealet. Her gælder reglen, at loftshøjden minimum skal være på 2,5 meter, mens gulvarealet minimum skal være på 7 m². Herudover skal der altid, per person, være mindst 12 m3 luft i det pågældende lokale. Ligeledes skal der være det, der kaldes, en tilstrækkelig adgang til dagslys samt udsyn til de omkringværende områder.

Krav vedrørende personalefaciliteter

Et kontorlejemål skal, jævnfør Arbejdstilsynets vejledninger, have tilgang til følgende faciliteter til personalet. Det drejer sig om toilet med håndvask, spiseplads, mulighed for forsvarlig opbevaring af mad samt drikkevarer. Herudover skal et kontorlejemål også indeholde en garderobe, mulighed for opbevaring med aflåsning af personlige ejendele. Sidst, men ikke mindst, skal de ansatte have mulighed for anvendelse af telefon.

Råd til indretning af kontorlejemål

arbejdsmiljøviden.dk tilbyder en håndfuld gode råd til indretningen af et kontorlejemål. Det anbefales blandt andet, at pladsen i det pågældende kontorlejemål udnyttes i højest mulig grad, dog uden at overmøblere. Hvis der skal indkøbes nye møbler eller udstyr, råder arbejdsmiljøviden.dk til at man planlægger dette i god tid, samt at man afprøver forskellige typer, inden man foretager et endeligt køb. Ligeledes taler arbejdsmiljøviden.dk for, at man indkøber energibesparende udstyr, da dette støjer mindre og ikke afgiver så meget varme som traditionelt udstyr. Inden man går i gang med at indrette et kontorlejemål, kan man med fordel ydermere opsøge viden hos sikkerhedsorganisationen og ledelsen.

Læs mere her om Kedelsmedien på Holmen:
Find arbejdsmiljøviden.dk her
Find ledige Kontorlokaler
Læs også: Holmens spektakulære kontorperle: Kedelsmedien fra 1887

SHARE:
indretning, kontorlejemål 0 Replies to “Fleksibel indretning vigtigere end dyre møbler”