Det betyder beliggenheden for din virksomhed

Placeringen af din virksomhed kan have betydning for mange faktorer. Derfor er det vigtigt, at du grundigt undersøger, hvad byen, du har i tankerne, kan tilbyde og gøre for din virksomhed. Hvis den pågældende by ikke passer til virksomhedens mål, kommer du nok ikke til at opleve den store succes.

Centrum eller provinsen?  

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed – dette er altafgørende for, hvor attraktiv din virksomhed kommer til at fremstå over for kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere. Hvis ikke byen matcher virksomhedens mål og behov, kan din virksomhed blive negativ påvirket. Det kan eksempelvis være, at virksomheden tiltrækker de forkerte medarbejdere, kunder eller samarbejdspartnere. Derfor er det meget vigtigt at se på, hvad den pågældende by kan og vil gøre for netop din virksomhed.

At placere sin virksomhed midt i centrum må siges at fremstå mest attraktivt. Dette indebærer dog forskellige fordele og ulemper, som er vigtige at have med i overvejelserne. Hvis virksomheden er placeret i centrum, vil studerende og nyuddannede sandsynligvis søge til din virksomhed. Det vil være nemt for denne målgruppe at komme til og fra arbejde, samtidig med at din virksomhed vil fremstå innovativ – hvilket gør den mere attraktiv blandt unge og nyuddannede.

Hvis virksomheden derimod bliver placeret uden for centrum, vil du opleve andre fordele og ulemper. Den største fordel er, at du får en del mere for pengene. Huslejen i centrum er simpelthen dyrere end i provinsen. Det giver dig eksempelvis muligheder til at indrette dine lokaler bedre, hvilket også har stor betydning for medarbejdernes arbejdsindsats.

Uanset hvor din virksomhed er placeret, er det en god ide at se på infrastrukturen. Dog kan virksomhederne i provinsen gøre sig mere attraktive, hvis disse eksempelvis ligger ved siden af en motorvej, og der er gode parkeringsmuligheder uden for virksomheden.

Virksomheder foretrækker disse kommuner

Ifølge Dansk Industri er det Ikast-Brande, Herning og Hedensted kommune, der er de tre mest attraktive kommuner i 2017. I top ti ligger blandt andet også Billund, Vejen og Middelfart, der faktisk ligger her for andet år i træk. Inklusiv disse kommuner ligger også Kolding, Vejle, Haderslev og Fredericia. Hvis man ser samlet og gennemsnitligt, er det derfor den storbyregion, der klarer sig bedst.

Dette betyder faktisk, at kommuner som Aarhus, København og Odense godt kunne gøre det bedre. Selvom der i forvejen er mange virksomheder, der vælger disse kommuner, kan de sagtens lade sig inspirere af, hvordan de mindre kommuner tiltrækker flere virksomheder. Hvis de store kommuner bliver bedre til dette, vil de ifølge Dansk Industri også i højere grad opleve flere tilkomne virksomheder.

Den samme undersøgelse viser også, at flere virksomheder på tværs af landet er mere tilfredse end tidligere – og dette kan kobles sammen med, at virksomheder i højere grad vælger byer, der lever op til deres specifikke mål og behov.

Kommentarer er lukket, men trackbacks og pingbacks er åbne.